Dagplejens pædagogisk grundholdning

For at børn kan udvikle sig bedst muligt til selvstændige individer, er det vigtigt, at de oplever sig trygge og møder anekendelse og nærvær. Det er vigtigt at de mødes som individer, og udfordres på det udviklingstrin hvor de er. At de har mulighed for at opleve sejre, udvikle selvværd og være en del af fællesskabet.

Barnets basale behov skal være opfyldt, og i dagplejen vægter vi højt, at børn sover når de har behov for det, og får mad når de er sultne. Tiden dikterer ikke dagen i dagplejen, og der skal være den fornødne tid til at være opslugt af en mariehøne, eller en gravko.

Alle børn har noget de er særligt gode til, og det er vores opgave, at skabe oplevelser og miljøer, som inspirerer og skaber nysgerrige børn. Børn skal opleve at de er værdifulde for fælleskabet, de skal lære at kunne se, når andre bliver glade eller kede af det, og lære at kunne mærke sig selv.

I dagplejen skal børnene opleve, at man kan prøve igen når noget ikke lykkes, de skal opleve at selvhjulpenhed fører til sejre, når man selv kan tage sit tøj af, og de skal opleve, at vi kan hjælpe hinanden.

I Dagplejen er barnet altid i centrum, og Dagplejere, tilsynsførende pædagoger og Leder skal i samspil med forældre, skabe det bedst fundament for barnets videre rejse.